تاریخ : پنجشنبه 25 دي 1393
کد 392

مصاحبه با پژوهشگر اول برتر در علوم باليني دانشگاه:

ايده نو حاصل مطالعه عميق و ارتباط با بزرگان و دانشمندان است

ايده نو  حاصل مطالعه عميق و ارتباط با بزرگان و دانشمندان است


دكتر محمد رضا اردلان، استاد دانشكده پزشكي، پژوهشگر برتر و اول دانشگاه در حوزه باليني، اشراف به حيطه علمي خود داشتن، مطالعه روزانه متمادي و بيش از هشت ساعت، تمركز بر روي حيطه و حوزه علمي محقق را از مهم ترين عوامل موفقيت و پيشرفت يك محقق و پژهشگر دانست.

دكتر اردلان در سيزدهمين جشنواره پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي تبريز به عنوان پژوهشگر اول برتر دانشگاه در علوم باليني انتخاب شد. ايشان پيش از اين نيز افتخاراتي زيادي كسب كرده و درجشنواره رازي و ابن سينا نيز به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده است. ايشان تاليفات و مقالات علمي در حوزهاي مختلف من جمله نفرولوژي، تاريخ علم دوره اسلامي و فلسفه علم دارند.

لذت تلاش براي كشور و مردم

محقق برتر دانشگاه با بيان اين كه اگر كسي به موفقيتي مي رسد بي شك افرادي صادقانه به او كمك كرده اند از كمك و توجهات دكتر صومي، رييس دانشگاه علوم پزشكي تبريز، تشكر كرده و افزود: نظام، حكومت و سيستم دانشگاهي امكانات را براي پيشرفت و تحقيق در اختيار ما گذاشته اند و اين ما هستيم كه بايد به بهترين نحو از اين امكانات بهره بجوييم و باعث پيشرفت و ارتقاي كشورمان بشويم. ايشان افزود: زندگي يك استاد براي خودش نيست، يك استاد كه وظيفه درمان را نيز دارد بايد علم او در حد اعلا باشد و سعي كند در آن حد و سطح بالا با علوم نوين و مدرن دنيا آشنا باشد و اين افتخار من است كه بالاترين سطح علمي دنيا را در خدمت بيماراني كه از روستاها مي آيند قرار مي دهم. بهترين و بالاترين خدمات دنيا در خدمت اقشار جامعه قرار مي دهيم كه بالاتر از آن لذتي نيست. برگذيده سيزدهمين جشنواره پژوهشي دانشگاه، داشتن تعهد براي يك دانشمند را مهم دانست و گفت: تعهد و متعهد بودن تنها ظاهر درست كردن نيست، تعهد يك پزشك مردم است و متعهدانه كار كردن اين است كه كشور را به جلو ببرد. اين كه امكانات و بودجه را گرفته و هيچ خروجي علمي و پژوهشي نداشته باشيم اين بر ضد مردم و بر ضد كشور بودن است.

 چگونگي شكل‌گيري ايده هاي جديد

دكتر اردلان در پاسخ به سوال درباره ي چگونگي شكل گيري يك ايده در ذهن محقق اين گونه پاسخ داد: «ايده نو و بديع حاصل مطالعه عميق و ارتباط با بزرگان و دانشمندان است. يك محقق بايد يك ارتباط بين گروهي متعدد، همه جانبه و طولاني با اشراف به حيطه و با رشته هايي چون فلسفه، منطق و علوم اجتماعي حتما آشنا بوده و مطالعه ي عميق داشته باشد تا تك بعدي نباشد. كساني هستند كه در دانشگاه خيلي چيزها مي خواهند امّا كاري نمي كنند و هيچ خروجي ندارند اما در مقابل كساني با كم ترين توقع و انتظار بيشترين كارها را براي مملكت خويش انجام مي دهند. اگر توجهات رييس دانشگاه و معاون محترم تحقيقات و فناوري دانشگاه نبود شايد من، دكتر اردلان، اكنون به اين مرتبه از موفقيت نمي رسيدم كه در جشنواره رازي تنها فردي باشم كه از رشته‌هاي باليني موفقيت كسب كرده است.

نقش تلاش فردي و امكانات و بودجه

 محقق برتر دانشگاه در ادامه افزود: ما با دنيا تفاوت و فاصله زيادي نداريم، اين عنصر فردي است كه بسيار مهم است. مي بايست سيستم تحقيق خودمان را درست كنيم. حكومت و سيستم دانشگاهي كار خودشان را مي كند و امكانات مهيا مي كنند اين محققان و پژوهشگران هستند كه با تلاش و كار مثبت خود حركت مي كنند تا علم دنيا را به حركت درآورند.

وقتي خودمان كاري نمي كنيم چه انتظاري از جامعه مي توان داشتكه حركت كند. در خيلي از مواقع مشكل بودجه و امكانات نيست. شايد به بعضي ها كل بودجه را هم بدهيد نتوانند كه كار بكند. در موفقيت علمي و پژوهشي توانايي شخصي خيلي مهم است كه اين از طريق مطالعه هاي متمادي و عميق به دست مي آيد بعد اين مرحله است كه بايد به طرف حمايت هاي جانبي نگاه كرد.

يك محقق بايد ارتباط علمي زيادي با خبرگان رشته‌ي خود ارتباط دوستانه و علمي در ساتي در هر هفته داشته باشد تا چيزهاي جديد ياد بگيرد و ياد بدهد تا ايده اي جديد شكل بگيرد. شايد هفته‌ها طول بكشد تا ايده هاي جديد شكل بگيردف ايده‌ها در ابتدا، شكل نسجيده و ناپخته دارند و در اثر ممارست و تحقيق است كه به شكل كامل خود مي رسد. نبايد اين طور باشد كه يك تحققي را كه در اروپا بوده برداريم و در منطقه خودمان كار كنيم اين ديگر يك ايده‌ي علمي نمي شود و آن وقت ما نمي توانيم آن را در جايي عرضه كنيم، آن وقت نه تاثير در علم جهاني دارد و نه اصلا ديدگاهي جديد تولد هم نمي شود.

 اهميت تاريخ علم در نگاه يك محقق

 تاريخ علم به شما آگاهي مي دهد كه چگونه درباره مسايلي كه بزرگان آن علم چه ديدگاهي به آن علم داشته اند تا شما نيز بتوانيد با تجزيه و تحليل آنها براي الگو برداري براي توليد ايده‌هاي جديد. تاريخ مربوط به آينده است. تاريخ و فلسفه علم بالاترين رشته هايي هستند كه در ممالك پيشرفته كه بيشترين توليد علم را دارند تدريس و تحصيل مي شود. ايشان سعي مي كنند علم را و حوادث غلمي را را كه منجر به موفقيت يا شكست شده تجزيه و تحليل كنند و آموزش بدهند تا ايده هاي جديد شكل بگيرد و علم روز دنيا پيشرفت كند.

اهميت كار استاد

كار يك استاد آموزش درست به دانشجو است و اين كه بتواند دانش كافي را كه بعضاً نيز بسيار ساده است را انتقال بدهد. پزشكي دانشي است كه بيشتر با دانش و علم مرتبط است تا با تجربه. بعضي وقتها تجربه فقط تكرار اشتباهات است تا جايي كه دانش و علم مداخله كند و راه صحيح به دست بيايد. علم تجارب پالايش شده و تصفيه شده و ز خطا به دور جامعه ا ست، يك اطلاع آگاهانه است كه از كتابها به دست مي آيد آن هم با صرف زمان. از اصول اصلي يك فرد آگاه به علم ارتباط دايم با منابع علمي است چون علم فرّار و در حال گسترش است پس يك محقق و پژوهشگر مي باست همواره به منابع علمي متصل باشد و از آنها آگاي داشته باشد. محقق بايد ذهن چالش پذير داشته باشد تنها اطلاعات را جمع نكند بايد بتواند بين اطلاعات مختلف از باليني گرفته تا علوم پايه و فلسفه و علوم اجتماعي ارتباط برقرار كند. براي مثال بايد در مورد يك بيماري و علايم آن اطلات جمع آوري كند سپس مكانيزم آن را بشناسد و بايد فكر كند و مراحل مختلف را به هم اتصال دهد. يك محقق بايد با مطالعات گسترده در حيطه رشته‌ خود و رشته اي مجاور و توان ذهني كه دارد بتواند علم را گسترش دهد تا بتواند به مردم خود كمك كند.

  • تایید شده
  • در 1396/01/24
  • ساعت 8:46