اداره سیستماتیک "فرآیند پژوهش" از مرحله سیاستگذاری، آینده نگری و نیازسنجیِ حال و آینده تا مرحله انتشار و اطمینان یابی از بکار گیری و بهره مندی از یافته ها و نتایج پژوهش ها و بالاخره مدیریتِ دانشِ به دست آمده، در نقشه راه پژوهش سازمان و کشور، دانش و مهارتی را می طلبد که فقط با در پیش گرفتن رویکرد حرفه ای گرایی در «مدیریت پژوهش» قابل دستیابی است. حرفه ای گرایی نیز در ذات خود مستلزم تربیت افرادی است که ایفای نقش در اداره امور پژوهشی را به عنوان شغل پذیرفته باشند. درکنار این نقش آفرینی، توجه به سه دیدگاه مهم پژوهش، یعنی کارآیی پژوهش، اقتصاد پژوهش، و اثربخشی پژوهش در سطح کلان کشور و سازمان ها ضروری به نظر می رسد. چرخه مدیریت پژوهش، باید اطمینان دهد که پژوهش از نیازی راستین و سنجیده برخاسته و با الگویی درست و هوده به انجام رسیده و به فرآورده ای کارآمد و اثربخش پایان یافته است. گرچه مراکز پژوهشی در دانشگاه ها، سازمان های اجرایی، صنایع و بخش خدمات کشور تحت نام مرکز پژوهشی یا واحد تحقیق و توسعه مسوولیت نیاز سنجی، برنامه ریزی، و نظارت بر پروژه ها را به عنوان حرفه ای کاملا تخصصی برعهده دارند، اما آنچه در حوزه پژوهشی کشور اتفاق می افتد، عموما فاقد چنین دیدگاهی به صورت یکپارچه و پایدار است، زیرا دوره های آموزشی و همایش های انتقال تجربیات برای به انجام رساندن هرچه با کیفیت تر ماموریت این واحدها برگزار نشده است. برگزار کنندگان سلسله کنفرانس های مدیریت پژوهش به منظور پر کردن این جای خالی، تلاش می نمایند.
نخستین کنفرانس از این مجموعه گردهمایی، با عنوان "وظایف و فرآیندهای مدیریت پژوهش برای دستیابی به علم نافع" و با هدف "بازاندیشی در فرایند و مدیریت پژوهش های علمی و کاربردی در دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، سازمان ها، تعاونی های دانش بنیان و موسسات خصوصی" برگزار خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.